Documentaire Dilemma's #6
May
15

Documentaire Dilemma's #6

Documentaire Dilemma’s #6
Documentaireserie: verdieping of valkuil?

In de reeks Documentaire Dilemma’s gaan steeds twee makers met elkaar in gesprek. Aan de hand van fragmenten vertellen zij over hun maakproces en wat hen drijft om verhalen te vertellen. De ene maker nodigt de ander uit omdat diegene de ander bewondert. De gesprekken verlopen organisch, zonder moderator. De reeks wordt dit jaar met weer drie gesprekken voortgezet op een nieuwe locatie: in het nieuwe Documentaire Paviljoen van het IDFA in het Vondelpark.

Mea Dols de Jong, regisseur van de recente serie Niemand die het ziet, gaat in gesprek met Maaik Krijgsman, showrunner van de recente serie Staal. Zij gaan in op de dilemma’s die komen kijken bij het maken van een documentaireserie; Hoe creëer je een lange dramatische lijn die het verhaal voortstuwt en boeiend blijft? Hoe blijf je dan toch flexibel en open voor datgene wat zich in de realiteit afspeelt? Wie heeft de artistieke verantwoordelijkheid, de regisseur of de showrunner?

Documentaire Dilemma’s #6
Datum: 15 mei
Tijd: 20:00 - 21:30 (met aansluitend een borrel)
Locatie: Het Documentaire Paviljoen (Vondelpark 3, Amsterdam)
Dit programma komt tot stand in samenwerking met Het Documentaire Paviljoen en met steun van het Nederlands Filmfonds.

Bijwonen van het event is gratis (zowel voor leden als niet-leden) maar we horen het graag van tevoren als je komt.


Mea Dols de Jong (1988) studeerde filosofie en natuurkunde voor ze begon aan haar opleiding aan de Nederlandse Filmacademie. Haar afstudeerfilm If Mama Ain’t Happy, Nobody’s Happy won meer dan 27 internationale prijzen en belande op de longlist voor de Oscars. In 2016 noemde Variety Mea Dols de Jong een van de ‘Top 10 European Filmmakers to Watch’. Sindsdien werkte Mea aan verschillende documentaires en documentaire series die op meerdere filmfestivals te zien waren. Begin 2024 kwam de 4-delige documentaire serie Niemand die het Ziet uit met haar internationale première op het Cannes series festival.

Maaik Krijgsman (1969) is filmmaker/regisseur en scenarioschrijver. Als showrunner/regisseur was hij verantwoordelijk voor de 4-delige serie STAAL over Tata Steel in de IJmond. Hij maakte onder meer de reisseries Langs de oevers van de Yangtze en Door het hart van China voor VPRO televisie. Voor de serie O’Hanlons Helden won hij samen met coregisseur Roel van Broekhoven de Zilveren Nipkowschijf.

 Als scenarist schreef Maaik Krijgsman onder meer de dramaserie Elixer (releasedatum eind 2024) en was hij als hoofdschrijver verantwoordelijk voor de serie Vechtershart. Momenteel schrijft hij een dramaserie voor Netflix.

Na twee universitaire studies te hebben afgerond (doctoraal Psychologie en Algemene Letteren) bekwaamde Krijgsman zich in het filmvak.

Als editor monteerde hij vele (documentaire) series en films alvorens zelf de regie ter hand te nemen. Hij volgde scenario-opleidingen en masterclasses bij onder meer het Maurits Binger Instituut, Emmanuel Oberg, Joe Peracchio en Robert McKee. Krijgsman werkt daarnaast als regiecoach en gaf als gastdocent les op onder meer de Film Academie en de School voor Journalistiek in Utrecht.

 

Links naar werk

Mea Dols de Jong

Niemand die het ziet

Maaik Krijgsman

STAAL

View Event →

Documentaire Dilemma’s #5
Apr
24

Documentaire Dilemma’s #5

Documentaire Dilemma’s #5:
Oorlog en vlucht in beeld: documentaire als cinematografische kracht  

In de reeks Documentaire Dilemma’s gaan steeds twee makers met elkaar in gesprek. Aan de hand van fragmenten vertellen zij over hun maakproces en wat hen drijft om verhalen te vertellen. De ene maker nodigt de ander uit omdat diegene de ander bewondert. De gesprekken verlopen organisch, zonder moderator. De reeks wordt dit jaar met weer drie gesprekken voortgezet op een nieuwe locatie: in het nieuwe Documentaire Paviljoen van het IDFA in het Vondelpark.

Eefje Blankevoort en Reber Dosky gaan met elkaar in gesprek over de kracht van cinematografie in maatschappelijke documentaires; hoe kan je in vorm verschil maken? Hoe maak je een documentaire niet óver maar mét je personages? En hoe creëer je blijvende impact?

Documentaire Dilemma’s #5
Datum: 24 april
Tijd: 20:00 - 21:30 (met aansluitend een borrel)
Locatie: Het Documentaire Paviljoen (Vondelpark 3, Amsterdam)
Dit programma komt tot stand in samenwerking met Het Documentaire Paviljoen.


Bijwonen van het event is gratis (zowel voor leden als niet-leden) maar we horen het graag van tevoren als je komt.

Reber Dosky (Koerdistan, 1975) is een Koerdisch/Nederlandse filmmaker. Hij studeerde af aan de Filmacademie in Amsterdam met zijn eerste documentaire The Call (2013). Met de korte film The Sniper of Kobani (2015) brak hij door, ook internationaal en won hij de journalistieke Tegel. Zijn eerste lange documentaire Radio Kobani (2016) ging in première op IDFA en won de IDFA Award in de Nederlandse competitie. Radio Kobani won tientallen prijzen over de hele wereld. In 2017 werd zijn documentaire Meryem genomineerd voor een European Film Award. In 2019 won ook Sidik and the Panther de IDFA Award in de Nederlandse competitie. In 2023 heeft hij de documentaire Daughters of the Sun uitgebracht, die geselecteerd werd voor een Gouden Kalf. 
 
Daarnaast geeft Reber masterclasses in film, is hij artistiek directeur van het Amsterdam Koerdisch Film Festival en directeur van Stichting Adar, die een bioscoop en filmacademie in Kobani bouwt. Hij is politiek geëngageerd en brengt in zijn documentaires kleine verhalen van menselijke verhoudingen in beeld en plaatst die in een bredere, maatschappelijke context. 

Eefje Blankevoort (Montreal, 1978) studeerde Geschiedenis en Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een journalistieke duizendpoot; ze schrijft artikelen en boeken, maakt interactieve projecten, tentoonstellingen en documentaire films. Blankevoort regisseerde o.a de veelbekroonde jeugddocumentaire Nieuw, Breng de Joden thuis en Love Radio. Samen met Els van Driel maakte ze de crossmediale productie De Asielzoekmachine (genomineerd voor de Gouden Kalf interactive competition van het Nederlands Filmfestival 2016) en De Deal, een analyse van de gevolgen van de EU-Turkije-deal in 2017. In 2020 maakten zij samen Shadow Game, een veelvoudig bekroond transmediaal documentaireproject over alleenreizende vluchtelingenkinderen in Europa (o.a Gouden Kalf 2021, Prix Europa 2021).

Blankevoort is medeoprichter van journalistiek productiebureau Prospektor. Daar begeleidt ze als creatief producent ook andere makers zoals Maartje Duin (De plantage van onze voorouders), Tina Farifteh (Kitten of Vluchteling?), Laura Stek (Waar is Sarah), Nicole Terborg (Kweekje) en Çiğdem Yüksel (Moslima / Bir Bilsen). Prospektor werkt crossmediaal en maakt audio- en filmdocumentaires, interactieve projecten, tentoonstellingen, boeken en weet daarmee altijd veel impact te bereiken. Prospektor opereert op het raakvlak van kunst en journalistiek, verbindt de geschiedenis met het heden, de wereld met Nederland. Aan alle projecten ligt gedegen journalistieke research ten grondslag. Terugkerende thema’s zijn migratie, (post) conflict, ons koloniaal verleden, en beeldvorming. 

 

Links naar werk

Reber Dosky

Jezidi vrouwen: dochters van de zon

Eefje Blankevoort

Shadow Game
The Mind Game

View Event →
Documentaire Dilemma's #4
Apr
3

Documentaire Dilemma's #4

Documentaire Dilemma’s #4: In het hoofd van je personage
Tessa Louise Pope & John Appel

In de reeks Documentaire Dilemma’s gaan steeds twee makers met elkaar in gesprek. Aan de hand van fragmenten vertellen zij over hun maakproces en wat hen drijft om verhalen te vertellen. De ene maker nodigt de ander uit omdat diegene de ander bewondert. De gesprekken verlopen organisch, zonder moderator. De reeks wordt dit jaar met weer drie gesprekken voortgezet op een nieuwe locatie: in het nieuwe Documentaire Paviljoen van het IDFA in het Vondelpark.

Tessa Louise Pope en John Appel gaan met elkaar in gesprek over de kunst van emotionele research. Hoe dring je door tot de psyche van je personages? Hoe vertaal je dat naar filmische scènes? En waar ligt je morele grens?

Documentaire Dilemma’s #4: In het hoofd van je personage
Datum: 3 april 2024
Tijd: 20:00 - 21:30 (met aansluitend een borrel)
Locatie: Het Documentaire Paviljoen (Vondelpark 3, Amsterdam)
Dit programma komt tot stand in samenwerking met Het Documentaire Paviljoen.

Bijwonen van het event is gratis (zowel voor leden als niet-leden) maar we horen het graag van tevoren als je komt.


Meer over de makers

Tessa Louise Pope (Amsterdam, 1988) studeerde af als documentaireregisseur aan de Nederlandse Filmacademie. Voor haar afstudeerfilm The Origin of Trouble ontving Tessa de Wildcard Documentary Prize (Nederlands Filmfonds). Daarnaast won de film o.a. de VPRO Documentaire Prijs, de Silver Dragon for Best Director of Short Documentary Film op Krakow Film Festival en de prijs voor VEVAM Best Dutch Film op Go Short. Haar tweede film Mijn Gelukkige Ingewikkelde Familie is vertoond op onder andere IDFA, Thessaloniki International Documentary Film Festival, en CinéDOC Tbilisi. The Dutch Directors Guild bekroonde haar documentaire webserie Echoes of IS met de titel ‘Best Digital Storytelling’. In haar film Overtijd (NFF, 2019) doorbreken drie vrouwen de taboesfeer rondom abortus als ze openhartig over hun ervaringen vertellen. Haar meest recente film Zonen zonder Vaders ism BNN-VARA wordt op 4 april uitgezonden op NPO 2.  
 
Momenteel werkt Tessa aan de coming-of-age documentaireserie Zorgen waarin zeven studenten gevolgd worden in het eerste en tweede jaar van hun zorgopleiding.  Daarnaast is ze bezig met de afronding van een nieuwe film i.s.m. de VPRO (oplevering juli 2024) en de ontwikkeling van een volgende documentairefilm. 


John Appel regisseert na zijn studie Klassieke Taalwetenschappen aan de VU en een opleiding aan de Filmacademie  meer dan 40 documentaires voor de bioscoop en tv. Hij hanteert een persoonlijke stijl, dicht op de huid van zijn hoofdpersonen, gebaseerd op wat hij omschrijft als ‘emotionele research’. Zijn films zijn veelvuldig (inter)nationaal bekroond, o.a. de IDFA Award voor zijn film over volkszanger André Hazes, Zij gelooft in mij (1999), is tevens een grote hit in de bioscoop. 

The Last Victory (2003) werd genomineerd als Best European Documentary en kreeg twee Gouden Kalveren. The Player (2009), een persoonlijke film gebaseerd op herinneringen aan zijn goklustige vader, werd o.a. bekroond met de IDFA Award for Best Dutch Documentary en de Filmfonds Award voor Artistiek Succes.

Wrong time, wrong place is de Openingsfilm van IDFA 2012. Sprekend Nederland (2018), een impressionistische film over de tijdgeest aan de hand van toespraken, werd genomineerd voor de Grote Prijs van de Nederlandse Filmkritiek. 

Zijn nieuwste film Free man grown (2023) is een impressionistisch portret van de virtuoze drummer/componist Yorán Vroom.

 

Links naar werk

Tessa Louise Pope

Mijn Gelukkige Ingewikkelde Famillie
Overtijd

John Appel

The Player

 

Dit programma komt tot stand in samenwerking met Het Documentaire Paviljoen.

View Event →
DAFF x MTM - Working Across Borders
Mar
27

DAFF x MTM - Working Across Borders

Op woensdag 27 maart organiseert DAFF samen met MTM een panelgesprek in Den Haag over werken over de landsgrenzen in de breedste zin van het woord. Vervolgens is er de mogelijkheid om tijdens het netwerkdiner andere (inter)nationale gasten te leren kennen.

Programma
15:00 – 16:30 Panel “Working Across Borders” 
16:30 – 17:00 Guests meet Guests Drinks 
17:00 – 18:00 Networking Dinner 
18:00 – 19:30 Award Night 

Panel “Working Across Borders”

In gesprek met filmregisseur Mees Peijnenburg (Paradise Drifters) en Iris Otten (Juliet at Pupkin) verkennen de meerwaarde van het werken over de landsgrenzen. Wat haal je nog meer uit het buitenland behalve geld? Hoe ga je om met internationale coproducties? In het tweede deel zal het internationaal co-produceren worden besproken aan de hand van een showcase. Hiervoor etaleren we het werk en de werkwijze van Petr Lom en Corinne van Egeraat (I Am the River, the River is Me).  

Networking Dinner

Het walking-dinner wordt mede mogelijk gemaakt door FilmForward, NAPA, Tomtit en Witfilm. Loop rond, ontmoet (inter)nationale filmmakers, geniet van lekker eten en drink een feestelijk drankje samen met ons! 

Award Night

Om de dag feestelijk af te sluiten zijn jullie ook van harte uitgenodigd voor de Award Night van Movies That Matter. De juryleden van de verschillende competities en de genomineerde filmmakers zijn aanwezig tijdens de ceremonie.

DAFF X MTM – Working Across Borders

Datum: woensdag 27 maart 2024

Tijd: Panel 15:00 – 16:30 | Diner 17:00 – 18:00 | Award Night 18:00 – 19:30

Locatie: Theater aan het Spui, Den Haag

Bijwonen van het event is gratis, maar we horen het graag van tevoren als je komt.

Het Networking Dinner komt tot stand met steun van

View Event →
Algemene Ledenvergadering 2024 DAFF
Feb
28

Algemene Ledenvergadering 2024 DAFF

Datum: 28 februari 2024
Tijd: van 19:30 tot 21:30 uur
Locatie: Het Ketelhuis (Amsterdam)

Namens het bestuur nodigen wij onze leden graag uit voor de Algemene Ledenvergadering van de Dutch Academy For Film. Deze zal op woensdag 28 februari plaatsvinden, van 19:30-21:30 uur in Het Ketelhuis in Amsterdam.

Vooraf bieden wij de mogelijkheid om een filmvertoning bij te wonen en een heuze DAFF-hap te eten in Het Ketelhuis.


Programma:

18:30 - 19:00 filmvertoning 'The ABCs of Book Banning' 
-
19:00 - 19:30 DAFF-Hap 

19:30 - 21:30 Algemene Ledenvergadering DAFF 

Over The ABCs of Book Banning:
Deze Amerikaanse documentaire is genomineerd voor de Oscar voor beste korte documentaire 2024. 

Grace Linn verzet zich tegen het verbod op bepaalde boeken op scholen in Florida. Kinderen uiten hun teleurstelling over het verlies van toegang tot boeken die belangrijke onderwerpen behandelen, zoals LGBTQ-kwesties, etniciteit en oorlog.

Bekijk de trailer hier.

Over de DAFF-Hap:
Wij bieden jullie graag de mogelijkheid aan iets te eten tussen de filmvertoning en de vergadering. 
Voor €5,- kan je mee eten in het cafe van Het Ketelhuis. Pinnen aan de bar en exclusief drankjes. 

Over de ALV:
De agenda en aanvullende stukken volgen van te voren via de mail. Mocht je vooraf een vraag of opmerking hebben dan horen we dit graag via office@daff.org

DAFF-leden hebben een uitnodiging per mail ontvangen, je kan je voor de verschillende programma-onderdelen opgeven.

View Event →
Brain Room
Feb
15

Brain Room

Op donderdag 15 februari vindt van 15:00 tot 17:300 een nieuwe editie van de Brain Room plaats. Tijdens de Brain Room komen makers uit verschillende disciplines samen om 3 projecten in ontwikkeling/productie te bespreken. Het is een plek waar men zich door kennis en ervaring van mede Academy-leden kan laten inspireren.
 

Naast scenario-ontwikkeling is de Brain Room de perfecte plek voor andere disciplines. Wil je als acteur/actrice bijvoorbeeld een specifieke scene uitproberen (samen met een regisseur), heb je rushes of misschien zelfs een (deel van een) montage waar je graag testpubliek voor wil inzetten, een moodboard, decoupage of reseachplan waar je graag feedback op wil? Geef je dan op, alles is mogelijk. We passen ons aan, aan jouw behoefte!  
 

Het is ook mogelijk om mee te doen zonder project. In dit geval ga je het gesprek aan met de deelnemers en help je hen verder op weg vanuit jouw expertise. Makers vanuit alle disciplines zijn uiteraard welkom!

Er is ruimte voor 12 personen in totaal en zal plaatsvinden in het Van Deysselhuis te Amsterdam. Het gesprek wordt geleid door Chris Westendorp. Na het gesprek is er een borrel.

Datum: donderdag 15 februari 2024
Tijd: 15:00 – 17:30 uur
Locatie: Van Deysselhuis Amsterdam

De Brain Room is exclusief voor leden van de DAFF. Een project aanmelden of je aanmelden als gesprekspartner kan in reactie op de persoonlijke uitnodiging die DAFF-leden ontvangen hebben. Mocht je aanvullende vragen hebben dan horen we deze graag via office@daff.org

*De Brain Room komt tot stand met financiële steun van Netflix.

View Event →
EEN OPEN GESPREK IN EEN BESLOTEN SETTING (over intimiteit op set)
Feb
5

EEN OPEN GESPREK IN EEN BESLOTEN SETTING (over intimiteit op set)

Filmvertoning ‘Mag ik je aanraken’ + gesprek over intimiteit op set

Na het zien van de documentaire ‘Mag ik je aanraken’ van Tamar van den Dop gaan Floortje Smit (moderatie) en Tamar van den Dop in gesprek met makers van de DAFF over intimiteit op set.
 
De bijeenkomst zal bestaan uit de filmvertoning van ‘Mag ik je aanraken’, om vervolgens, in een veilige setting, met makers onder elkaar in gesprek te gaan over waar je tegenaan loopt bij intimiteit op set en waar en hoe we dit kunnen verbeteren.
 

Datum:       maandag 5 februari 2024
Tijd:            19:00-21:00 uur
Locatie:      Het Ketelhuis, Amsterdam

Over ‘Mag ik je aanraken’:
Tamar van den Dop onderzoekt samen met acteurs hoe de verbeelding van intimiteit in films de afgelopen decennia tot stand kwam. Wat ging er mis, wanneer ging het goed en hoe kijken we met de kennis van nu hierop terug? Een jonge generatie groeit op met de aanwezigheid van een intimiteitscoördinator op de set. Maar wat doet dat met een oudere generatie? Wat draagt nu bij tot betere, mooiere en spannende scenes?

Wil je hier bij zijn?
Als DAFF-lid heb je een e-mail met aanmeldlink ontvangen. Leden van andere vakverenigingen zijn ook van harte uitgenodigd, stuur een mail naar office@daff.org om de aanmeldlink te ontvangen.

View Event →
DAFF Filmdebat 2023
Dec
15

DAFF Filmdebat 2023

Op vrijdag 15 december 2023 organiseert de Dutch Academy For Film (DAFF) een open gesprek over de kwaliteit en het bereik van de Nederlandse speelfilm. Professionals uit de filmsector zijn van harte welkom om actief mee te denken over concrete acties, zowel voor de korte als lange termijn. 


“We kunnen allemaal iets doen, vanuit ieders eigen vakgebied, om de kwaliteit en het bereik van de Nederlandse speelfilm te verhogen. Na alle rapporten en onderzoeken is het nu tijd om concrete denkrichtingen én wilde ideeën op tafel te leggen over hoe en waar we naartoe willen als sector.”

-        Guido van Gennep – voorzitter Dutch Academy For Film

 

Het filmdebat zal bestaan uit een plenair deel dat zich focust op inzicht & inspiratie. Koen de Groot (Business Intelligence Analist bij NVPI) zal inzichten geven in cijfers en data over het bereik van Nederlandse speelfilms. Moderator Floortje Smit gaat vervolgens in gesprek met producent Bart van Langendonck van Savage Film (Het Smelt, De Patrick, Rundskop) over zijn inzichten op het ontwikkelproces en hoe je hierin rekening houdt met publieksbereik.

Bart van Langendonck richtte in 2007 het Brusselse productiebedrijf Savage Film op. Bart heeft zich bewezen als veelzijdig producent en zoekt graag de grenzen op tussen fictie, documentaire en overige kunstvormen. Savage Film werkt samen met internationale sales agents en productiebedrijven voor coproducties.

Met Rundskop (Michaël R. Roskam) bereikte Bart zijn eerste internationale succes met een box office hit in België en nominaties voor de Cécars en Oscars in 2012. De film werd daarnaast aan ruim twintig landen verkocht en won prijzen op vele filmfestivals. De recent uitgebrachte film Het Smelt ging op Sundance in première en bereikte binnen een maand na release al meer dan 100.000 bezoekers in België. 

Koen de Groot werkt als data analist en onderzoeker voor NVPI, de brancheorganisatie voor de film- en muziekindustrie. Daar houdt hij zich o.a. bezig met analyses van marktcijfers van de Nederlandse bioscoopindustrie en de markt van VOD. Ook doet hij in samenwerking met marktonderzoeksbureaus onderzoek naar het gedrag van bioscoopbezoekers en VOD-gebruikers. Koen werkt nauw samen met verschillende filmdistributeurs, de NVBF, het Nederlands Filmfonds, Het Nederlands Filmfestival en andere filmorganisaties.

 Na de toespraken vinden break-out-sessies plaats waarin professionals uit alle verschillende hoeken van het vak met elkaar in gesprek gaan over specifieke deelvragen die met elkaar de volle breedte van de filmketen beslaan. Van ontwikkeling en productie tot distributie en vertoning. De uitkomsten worden daarna plenair gepresenteerd met ruimte voor vragen en het debat wordt afgesloten met een eindejaarsborrel waarbij we proosten op een filmrijke toekomst.


DAFF Filmdebat 2023
Vrijdag 15 december 2023
13:30-17:30 uur
Eye Filmmuseum, Amsterdam

 

De DAFF nodigt professionals uit de complete keten uit om zich uiterlijk woensdag 13 december 12:00 uur aan te melden. Er is beperkt plek in de zaal, we sturen voorafgaand aan de bijeenkomst een bevestiging van deelname waarna je aanmelding definitief is.

Neem voor vragen contact op via office@daff.org

 

Het Filmdebat 2023 komt tot stand met steun van

en in samenwerking met

Dutch Directors Guild, Netwerk Scenarioschrijvers, ACT Acteursbelangen, Netherlands Society of Cinematographers, Nederlandse vereniging van Cinema-Editors, Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie, Nederlandse Content Producenten

View Event →
DAFF Diner: New Producers Academy
Nov
30

DAFF Diner: New Producers Academy

Eens in de zoveel tijd organiseren we een kennismaking tussen onze leden en filmprofessionals die nieuw zijn in het vak. Dit doen we omdat we het belangrijk vinden dat nieuwe talenten hun weg kunnen vinden, en om samenwerking te stimuleren.

De NPA leidt inmiddels de tweede lichting nieuwe producenten. De fellows van de eerste lichting hebben al hun eerste onafhankelijke films geproduceerd en meters gemaakt bij ervaren producenten. Van iedere lichting doen er vijf nieuwe producenten mee met de kennismaking.

Datum:          30 november 2023
Tijd                 18:00-20:00 uur (inloop vanaf 17:30 uur en met achteraf een borrel)
Locatie:         De Brakke Grond (Nes 45, Amsterdam)

Benieuwd wie er vanuit de NPA aan tafel zitten? Lees alvast de bio’s van de aanwezige fellows!

Ben je lid en vind je het leuk om in een ongedwongen sfeer kennis te maken met deze NPA-producenten, meld je dan aan voor de kennismaking op 30 november via de uitnodiging die per mail is verstuurd.

We hebben plaats voor zo’n 10 DAFF-leden (alle disciplines zijn welkom). Bij een groot aantal aanmeldingen maken we een selectie op basis van disiplines.


Dit diner is exclusief voor DAFF-leden

View Event →
Brain Room
Nov
23

Brain Room

Op 23 november vindt van 14:30 tot 17:00 een nieuwe editie van de Brain Room plaats. Tijdens de Brain Room komen makers uit verschillende disciplines samen om 3 projecten in ontwikkeling/productie te bespreken. Het is een plek waar men zich door kennis en ervaring van mede Academy-leden kan laten inspireren.
 

Voor deze editie werken we samen met VERS om de uitwisseling tussen nieuw en gevestigd talent te stimuleren. Vanuit VERS zullen twee makers deelnemen, daarnaast is er ruimte voor een DAFF-lid. 
 

Naast scenario-ontwikkeling is de Brain Room de perfecte plek voor andere disciplines. Wil je als acteur/actrice bijvoorbeeld een specifieke scene uitproberen (samen met een regisseur), heb je rushes of misschien zelfs een (deel van een) montage waar je graag testpubliek voor wil inzetten, een moodboard, decoupage of reseachplan waar je graag feedback op wil? Geef je dan op, alles is mogelijk. We passen ons aan, aan jouw behoefte! 

Let op: deze editie is er ruimte voor 1 project vanuit de DAFF. Op basis van alle inzendingen zullen wij een selectie maken. 
 

Het is ook mogelijk om mee te doen zonder project. In dit geval ga je het gesprek aan met de deelnemers en help je hen verder op weg vanuit jouw expertise. Makers vanuit alle disciplines zijn uiteraard welkom!

Er is ruimte voor 12 personen in totaal en zal plaatsvinden in Amsterdam. Het gesprek wordt geleid door een moderator. Na het gesprek is er een borrel.

Datum: 23 november 2023
Tijd: 14:30 – 17:00 uur
Locatie: Amsterdam (exacte locatie volgt)

De Brain Room is exclusief voor leden van de DAFF. Een project aanmelden of je aanmelden als gesprekspartner kan in reactie op de persoonlijke uitnodiging die DAFF-leden ontvangen hebben. Mocht je aanvullende vragen hebben dan horen we deze graag via office@daff.org

*De Brain Room komt tot stand met financiële steun van Netflix.

View Event →
Workshop Positionality
Oct
5

Workshop Positionality

Donderdag 5 oktober 2023 vindt een nieuwe “Positionality” workshop plaats waarbij een groep makers kritisch naar hun positie als filmprofessional kijkt op het gebied van diversiteit en inclusie.

De workshop wordt gegeven door Winne Roseval en is ontwikkeld i.s.m. FilmForward. Leden die zich hebben opgegeven hebben verdere informatie ontvangen over de workshop.

View Event →
Genomineerdenlunch
Sep
27

Genomineerdenlunch

Net als voorgaande jaren organiseert de DAFF samen met NFF een feestje voor alle genomineerden. Dit zal dit jaar plaatsvinden in de vorm van een lunch in de Winkel van Sinkel in Utrecht.

Genomineerdenlunch
woensdag 27 september 2023
12:00-15:00 uur
Winkel van Sinkel, Utrecht

Op 24 september worden de nominaties bekend gemaakt. We vragen we alle makers die in aanmerking komen voor een nominatie deze datum vrij te houden zodat we de 27e met zoveel mogelijk makers samen kunnen proosten.

View Event →
Start stemronde 3: de winnaars
Sep
24
to Sep 27

Start stemronde 3: de winnaars

De stemperiode duurt van zondag 24 september 2023, 20:00 tot en met woensdag 27 september 2023, 23:45;

Alle stemmers kunnen stemmen in alle twaalf prijscategorieën;

Stemmers kunnen in iedere categorie één stem uitbrengen, de persoon/film met het hoogste aantal stemmen is de winnaar.

In het geval van ex aequo (gelijke stand) is doorslaggevend het aantal stemmen uit de sectie die over het betreffende vakgebied gaat, zoals vermeld in onderstaand schema. Bijvoorbeeld: als twee kandidaten evenveel stemmen hebben in de prijscategorie Beste Regie, dan is doorslaggevend welke van de twee films de meeste stemmen heeft gekregen uit de sectie Regie. Is er ook dan een gelijke uitslag, dan is doorslaggevend welke film door de meeste secties het hoogst gewaardeerd is.

De winnaars van de Gouden Kalveren 2023 worden op vrijdag 29 september tijdens het Gouden Kalveren Gala 2023 bekendgemaakt.

View Event →
Start stemronde 2: de nominaties
Aug
21
to Sep 6

Start stemronde 2: de nominaties

Tijdens deze stemronde worden de nominaties in alle prijscategorieën bepaald;

De speelfilms die op het NFF 2023 hun première beleven, worden uitgenodigd deel te nemen aan de Gouden Kalf Competitie 2023. Premièrefilms die deze uitnodiging aannemen vormen tezamen met de uit stemronde 1 voortgekomen selectie de officiële selectie;

Kandidatenlijsten van de producties in de officiële selectie worden opgesteld op basis van de door de producent bij inschrijving verstrekte credits;

Binnen de sectie Acteren vormen alle kandidaten één lijst, waaruit stemmers zowel de nominaties Beste Hoofdrol als de nominaties Beste Bijrol bepalen. Kandidaten worden ingedeeld in de categorie (hoofd- of bijrol) waar ze het hoogste aantal punten hebben behaald. Per categorie vormen de kandidaten met de hoogste score van het totaalaantal punten de nominaties;

De stemperiode loopt van 21 augustus tot en met 6 september 2023;

Iedere stemmer stemt binnen de sectie waarvoor die is geregistreerd in de prijscategorieën die daaraan verbonden zijn;

Voor een aantal prijscategorieën komen zowel speelfilms als lange documentaires in aanmerking. Dit geldt voor de prijscategorieën Camera, Montage, Sound Design en Muziek;

Binnen een aantal secties kunnen de stemmers stemmen in meerdere prijscategorieën. Dit geldt voor de secties Postproductie (Montage, Sound Design, Muziek), Acteren (Hoofdrol, Bijrol) en Production Design (Production Design en Costume Design);

Stemmers kiezen drie personen per prijscategorie, behalve in de prijscategorieën Beste Film,

Beste Lange Documentaire, Beste Hoofdrol en Beste Bijrol; daar kiest men vijf films/kandidaten;

Stemmers rangschikken hun keuze in een volgorde van 1 tot 5 (voor Beste Film en Beste Lange Documentaire) of van 1 tot 3 (alle andere prijscategorieën). In het eerste geval betekent rang 1 vijf punten, rang 2 vier punten, tot en met rang 5, die één punt betekent. In het tweede geval geeft rang 1 drie punten, rang 2 twee punten en rang 3 één punt;

In iedere categorie worden de vijf films of drie personen met het hoogste aantal punten genomineerd. In de categorie Acteren worden er vijf personen met het hoogste aantal punten genomineerd.

In het geval van ex aequo (gelijke stand) op plek 3/5 is doorslaggevend welke persoon/film door de meeste stemmers in hun top 3/5 is opgenomen. Bijvoorbeeld: als twee films in de categorie Beste Film evenveel punten halen voor de vijfde plek, dan is doorslaggevend welke van de twee films door de meeste afzonderlijke stemmers in de sectie Productie in de top 5 is opgenomen. Komt ook hier een gelijke uitslag uit, dan is doorslaggevend welke persoon/film door de meeste stemmers op de eerste plaats is gezet in de top 5.

De nominaties voor de Gouden Kalveren worden tijdens het Nederlands Film Festival bekendgemaakt op zondag 24 september.

View Event →
Jubileumfeest - DAFF 10 jaar
Jun
29
to Jun 30

Jubileumfeest - DAFF 10 jaar

Op 29 juni viert de Dutch Academy For Film haar 10-jarig jubileum met een exclusief feest voor leden en relaties. Genodigden hebben hier een persoonlijke uitnodiging voor ontvangen.

View Event →
DAFF Diner: intimiteitscoordinatie
Jun
22

DAFF Diner: intimiteitscoordinatie

Op 22 juni 2023 zullen we tijdens een diner intimiteitscoördinatie bespreken. Cynthia Abma en Markoesa Hamer geven een korte inleiding hierover en een aantal makers zal vertellen over hun ervaring hiermee.

Er is veel ruimte voor vragen en onderling gesprek, onder het genot van een (vegetarische) warme maaltijd en een drankje. Het diner is exclusief toegankelijke voor leden. Een uitnodiging hiervoor is via de mail verzonden.

View Event →
Brain Room - vrouwelijke perspectieven
Jun
19

Brain Room - vrouwelijke perspectieven

op 19 juni vindt een nieuwe editie van de Brain Room plaats, van 14:30-17:00 uur. Tijdens de Brain Room komen makers uit verschillende disciplines samen om 2 of 3 projecten in ontwikkeling/productie te bespreken. Het is een plek waar men zich door kennis en ervaring van mede Academy-leden kan laten inspireren.

Voor deze editie werken we met een thema, namelijk vrouwelijke perspectieven. Vandaar dat we specifiek makers die werken aan een project met een vrouwelijk perspectief uitnodigen om dat in te sturen. 

Naast scenario-ontwikkeling is de Brain Room de perfecte plek voor andere disciplines. Wil je als acteur/actrice bijvoorbeeld een specifieke scene uitproberen (samen met een regisseur), heb je rushes of misschien zelfs een (deel van een) montage waar je graag testpubliek voor wil inzetten, een moodboard, decoupage of reseachplan waar je graag feedback op wil? Geef je dan op, alles is mogelijk. We passen ons aan, aan jouw behoefte.

De Brain Room is exclusief toegankelijk voor leden van de DAFF. Onlangs heeft ieder lid een persoonlijke uitnodiging ontvangen om zich aan te melden met een project of als gesprekspartner. Makers vanuit alle disciplines zijn welkom!

Het gesprek wordt geleid door Chris Westendorp. Er is ruimte voor 12 personen in totaal, zal plaatsvinden in Amsterdam en wordt afgesloten met een borrel.

De Brain Room komt tot stand met financiële steun van Netflix.

View Event →
Animatie Conversaties VOL. 8: doorzettingsvermogen en alternatieve wegen
May
30

Animatie Conversaties VOL. 8: doorzettingsvermogen en alternatieve wegen

Op 30 mei vindt het volgende gesprek en laatste gesprek plaats in de serie Animatie Conversaties, georganiseerd door DAFF en NAPA. De animatiepraktijk staat centraal in deze programmareeks. Makers uit de animatie-industrie gaan in gesprek met personen die zij inspirerend vinden. Zodoende passeren verschillende onderwerpen de revue.

Junaid Chundrigar, animator en regisseur, gaat in gesprek met schrijver, theatermaker en videokunstenaar Onias Landveld. Aan de hand van fragmenten bespreken zij de grote verscheidenheid aan type makers en projecten binnen de animatie. Hoe verhoudt je je tot de rest van het veld? Hoe ontwikkel en behoud je je eigen signatuur? En zijn er binnen dit landschap voldoende mogelijkheden voor makers en producenten om de projecten te maken die zij graag willen maken?

Animatie Conversaties VOL. 8: 
doorzettingsvermogen en alternatieve wegen


Junaid Chundrigar en Onias Landveld
Datum: 30 mei 2023
Tijd: 20:00-21:30 uur (met aansluitend een borrel)
Locatie: De Balie (Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam)

 Bijwonen van het gesprek is gratis maar we horen het graag van tevoren als je komt i.v.m. de maximale capaciteit van de zaal.


Junaid Chundrigar

startte kort na zijn afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in 2011 een eigen studio, nadat zijn korte film Disassembled, een parodie op Marvels superhelden, viral ging en veel internationaal aandacht kreeg. Deze korte film leverde de serie Bad Days op, die werd gemaakt voor en met 'Spider- Man' bedenker Stan Lee. Bad Days werd een online hit en kreeg gemiddeld 15 miljoen views per aflevering. Sindsdien heeft Junaid gewerkt aan meerdere projecten samen met o.a. How it Should Have Ended, Cas van de Pol, Valve Software en heeft hij vorig jaar in opdracht van de NPO/NTR de animatieserie voor volwassenen “Hideous Henk” gemaakt

Onias Landveld

is schrijver, verhalenverteller, spoken word-artiest en de voormalige stadsdichter van Tilburg. Hij heeft een unieke stijl waarin hij woordkunst en uiteenlopende media inzet om aangrijpende verhalen te vertellen. Landveld werd geboren in Suriname, maar ontvluchtte het land in 1989 met zijn familie vanwege de burgeroorlog. In 1992 keerde hij voor enkele jaren terug naar Suriname, sinds 1998 woont en werkt hij in Nederland.

Als theatermaker treedt hij op in Europa en het Caribisch gebied. In zijn eenmansshow ‘Wortels en Cassave’ gaat Landveld in op de oorsprong van zijn namen en geeft hij uitdrukking aan zijn marron-identiteit. Zijn volgende solovoorstelling heet ‘Kunu’ (Vloek). Een eclectische voorstelling van animatie en theater. Hierin speelt hij Elegua, een godheid uit de Afrikaanse/Afro diaspora die mensen-moe is.

Als kunstenaar heeft hij exposities gemaakt voor het Nationale Archief en diverse musea. Een door hem ontwikkelde video-installatie, gebaseerd op zijn voorstelling ‘Kunu’, wordt in 2023 getoond in Museum de Pont. Landveld was ook een van de deelnemers aan het project ‘Houses of Darkness’. Een collectief project waarbij de nazigeschiedenis van Europa op unieke wijze in beeld werd gebracht. Hiermee werd de vraag beantwoord hoe men dit brute verleden een plaats kan geven in de geschiedenis van het continent. ‘Houses of Darkness’ werd in februari 2023 gepresenteerd in het Holocaust Museum in Bergen Belsen.

In 2015 won hij de Van Dale Spoken Award for Storytelling. Sindsdien geeft hij workshops in spoken word en (corporate) storytelling. Het laatste doceert hij aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, maar ook bij bedrijven en instellingen.

 

 

View Event →
Animatie Conversaties VOL. 7 – Patrick Chin & Onias Landveld: Ergens moet je een begin maken
Apr
25

Animatie Conversaties VOL. 7 – Patrick Chin & Onias Landveld: Ergens moet je een begin maken

Op 25 april vindt het volgende gesprek in de serie Animatie Conversaties, georganiseerd door DAFF en NAPA. De animatiepraktijk staat centraal in deze programmareeks. Makers uit de animatie-industrie gaan in gesprek met personen die zij inspirerend vinden. Zodoende passeren verschillende onderwerpen de revue.

Patrick Chin, schrijver en regisseur van animatieproducties, gaat in gesprek met schrijver, theatermaker en videokunstenaar Onias Landveld. Aan de hand van fragmenten bespreken zij hun ervaring om als maker van kleur je eigen stem én weg te vinden. Hoe klinkt hun Surinaamse achtergrond door in de verhalen die zij vertellen? Welke kansen zien zij om samenwerkingen aan te gaan?

Animatie Conversaties VOL. 7Onias Landveld en Patrick Chin: Ergens moet je een begin maken
Datum: 25 april 2023
Tijd: 20:00-21:30 uur (met aansluitend een borrel)
Locatie: De Balie (Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam)

Bijwonen van het gesprek is gratis maar we horen het graag van tevoren als je komt i.v.m. de maximale capaciteit van de zaal.


Patrick Chin is een animatie schrijver en regisseur met een liefde voor unieke visuals en verhalen over de arbeidersklasse. Al bijna 25 jaar werkt hij aan een brede verscheidenheid aan geanimeerde content voor kinderen en volwassenen. Hij is het meest bekend als serie regisseur van de Dr Panda Animated Series die over de hele wereld wordt vertoond. Patrick werkt op dit moment aan nieuwe animatieseries, een korte film en een geanimeerde bioscoopfilm. De bioscoopfilm, die wordt geproduceerd door Submarine, komt voort uit zijn Surinaamse roots. Als de zoon van immigranten is hij geïnteresseerd in representatie van mensen van kleur in media en in thema's die te maken hebben met de effecten van kolonialisme en immigratie. Hij is mede-initiator van Animatie in Kleur, een netwerk voor mensen van kleur in de Nederlandse animatie industrie. Hij was voorzitter van DAMD, de vakgroep voor animatie binnen de Kunstenbond en is nu bestuurslid van de Dutch Academy For Film (DAFF). Daarnaast is hij gastdocent op de Willem de Kooning Academie en coach aan de Nederlandse Filmacademie

Onias Landveld is schrijver, verhalenverteller, spoken word-artiest en de voormalige stadsdichter van Tilburg. Hij heeft een unieke stijl waarin hij woordkunst en uiteenlopende media inzet om aangrijpende verhalen te vertellen. Landveld werd geboren in Suriname, maar ontvluchtte het land in 1989 met zijn familie vanwege de burgeroorlog. In 1992 keerde hij voor enkele jaren terug naar Suriname, sinds 1998 woont en werkt hij in Nederland.

Als theatermaker treedt hij op in Europa en het Caribisch gebied. In zijn eenmansshow ‘Wortels en Cassave’ gaat Landveld in op de oorsprong van zijn namen en geeft hij uitdrukking aan zijn marron-identiteit. Zijn volgende solovoorstelling heet ‘Kunu’ (Vloek). Een eclectische voorstelling van animatie en theater. Hierin speelt hij Elegua, een godheid uit de Afrikaanse/Afro diaspora die mensen-moe is.

Als kunstenaar heeft hij exposities gemaakt voor het Nationale Archief en diverse musea. Een door hem ontwikkelde video-installatie, gebaseerd op zijn voorstelling ‘Kunu’, wordt in 2023 getoond in Museum de Pont. Landveld was ook een van de deelnemers aan het project ‘Houses of Darkness’. Een collectief project waarbij de nazigeschiedenis van Europa op unieke wijze in beeld werd gebracht. Hiermee werd de vraag beantwoord hoe men dit brute verleden een plaats kan geven in de geschiedenis van het continent. ‘Houses of Darkness’ werd in februari 2023 gepresenteerd in het Holocaust Museum in Bergen Belsen.

In 2015 won hij de Van Dale Spoken Award for Storytelling. Sindsdien geeft hij workshops in spoken word en (corporate) storytelling. Het laatste doceert hij aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, maar ook bij bedrijven en instellingen.

View Event →
Animatie Conversaties VOL. 6: The Art of Puppet Animation
Mar
28

Animatie Conversaties VOL. 6: The Art of Puppet Animation

Tijdens het Kaboom Animation Festival in Utrecht start een nieuwe reeks Animatie Conversaties. In samenwerking met NAPA organiseert DAFF een serie gesprekken tussen animatieprofessionals waarbij ingezoomd wordt op verschillende facetten van het maakproces. Het eerste gesprek, tussen Joseph Wallace (VK) en Jamie Caliri (VS), staat in het teken van stop-motion animatie.

Beide makers hebben een lange staat van dienst binnen de animatie en stop-motion in het bijzonder. Ze regisseren en produceren muziekvideo’s, korte films en titelsequenties voor dramaseries en speelfilms. Caliri’s werk bestaat o.a. uit de eindtitels van Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events (2004) en de stop-motion scènes in The Little Prince (2015). Daarnaast is hij de ontwikkelaar van het softwareprogramma Dragonframe, dat beschouwd wordt als de industriestandaard voor stop-motion animatie. Wallace regisseerde o.a. een bekroonde muziekvideo voor het nummer ‘Edith Piaf’ van de Amerikaanse band Sparks en animeerde delen van Edgar Wright’s documentairefilm The Sparks Brothers. Zijn meest recente korte film Salvation Has No Name is geselecteerd voor de internationale competitie van Kaboom 2023.

Datum: 28 maart 2023
Tijd: 13.30 – 14.30 uur
Locatie: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (Oudenoord 700, Utrecht – auditorium)

excl. voor leden van de DAFF en NAPA

Het gesprek vindt plaats tijdens de eerste industrydag van het Kaboom Animation Festival in Utrecht. Het volledige programma van de Kaboom Industry Days is hier te bekijken.


Joseph Wallace is a BAFTA Cyrmu nominated animation director, writer and producer. He has made over a dozen short films since 2007, which have won awards, received Vimeo Staff Picks and screened at festivals around the world. His music video for Sparks, which was named one of the ten best British animated music videos of all time by Anim18, led to Wallace creating stop motion sequences for Edgar Wright’s documentary feature ‘The Sparks Brothers’. The film premiered at Sundance and Wallace’s segments were described as ‘hilarious’ by iNews and ‘cinematic’ by Guardian’s Mark Kermode. Wallace’s new short ‘Salvation Has No Name’, supported by BFI, France Televisions and Czech Film Fund is Exec Produced by Maisie Williams and starring Money Heist’s Itziar Ituño. The film premiered at the Edinburgh Film Festival 2022, was long-listed for a BIFA and a BAFTA and won the Grand Prix as well as Best Director award at Animage, Brazil in 2022. 

Jamie Caliri is a stop-motion animation director as well as the co-creator of Dragonframe software. A life-long tinkerer and entertainer, Jamie loves to make films that are technically challenging, esthetically innovative, and emotionally captivating.
Over his years in the industry, Jamie’s won many directing awards including four Annies and an Emmy for his animated title sequences and commercials. Some of his noteworthy projects include the end titles for the film Lemony Snicket’s Series of Unfortunate Events, The stop-motion title sequence for Showtime’s United States of Tara, The stop-motion music video for The Shin’s The Riffle's Spiral and paper, stop- motion TV spots for United Airlines.
Stepping into longer-form projects, Jamie worked as the creative director and DP on the acclaimed stop-motion segments of The Little Prince (2016).
Jamie now lives in Southern California where he continues to design Dragonframe software with his brother Dyami.

View Event →
Brain Room 21 maart 2023
Mar
21

Brain Room 21 maart 2023

Tijdens de Brain Room komt een kleine groep makers uit alle disciplines bij elkaar om elkaar verder op weg te helpen in hun maakproces. Een pitch of presentatie hoeft niet tot in de puntjes te zijn verzorgd, het gaat om de inhoudelijke uitwisseling en de kans om te leren van elkaars kennis en ervaring.

Op 21 maart organiseren wij weer een Brain Room. Wij hebben drie super interessante projecten van leden geselecteerd.
Op dit moment zijn wij alleen nog op zoek naar gesprekspartners. In dit geval ga je het gesprek aan met de deelnemers en help je hen verder op weg vanuit jouw expertise. Makers vanuit alle disciplines zijn uiteraard welkom!

DAFF BRAIN ROOM
Tijd: 14:30 – 17:00 uur
Locatie: Van Deysselhuis – De Lairessestraat 125, Amsterdam

Datum: dinsdag 21 maart 2023

Je kan je opgeven als gesprekspartner (alleen voor DAFF-leden) door een mail te sturen naar: office@daff.org

Ben jij erbij?

*De Brain Room komt tot stand met steun van Netflix

View Event →
Registratie stemmers Gouden Kalf Competitie 2023
Mar
2
to May 31

Registratie stemmers Gouden Kalf Competitie 2023

Registratie stemmers 2023 geopend

We kijken uit naar de aankomende editie van het NFF en we nodigen alle DAFF-leden uit om zich te registeren als stemmer voor de Gouden Kalf Competitie Speelfilm & Lange Documentaire 2023.

Leden hebben begin maart per mail een uitnodiging ontvangen vanuit het NFF met daarin een link voor registratie.

View Event →
Documentaire Dilemma’s #3: Welke positie neem je in als maker?
Feb
9

Documentaire Dilemma’s #3: Welke positie neem je in als maker?

Documentaire Dilemma’s #3: Welke positie neem je in als maker?
Niki Padidar en Shamira Raphaëla 

In de reeks Documentaire Dilemma’s gaan steeds twee makers met elkaar in gesprek. Aan de hand van fragmenten vertellen zij over hun maakproces en waar zij hierin tegenaan lopen. De gesprekken verlopen organisch, zonder moderator.

Het derde en laatste gesprek zal op 9 februari plaatsvinden, tussen Shamira Raphaëla en Niki Padidar.
Aan de orde komt o.a.: Hoe verhoud je je als maker ten opzichte van je hoofdpersonen en je publiek? En heb je als maker van kleur de verantwoordelijkheid om diversiteit aan te kaarten? 

Documentaire Dilemma’s #3: Welke positie neem je in als maker?
Datum: 9 februari 2023
Tijd: 20:00-21:30 uur (met aansluitend een borrel)
Locatie: De Balie (Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam)

Bijwonen van het event is gratis (zowel voor leden als niet-leden) maar we horen het graag van tevoren als je komt i.v.m. de maximale capaciteit van de zaal


Meer over de makers

Niki Padidar is filmmaker. Haar debuutdocumentaire ‘Ninnoc’ won 7 internationale prijzen, waaronder op prestigieuze filmfestivals als Berlinale en IDFA. Niki’s tweede film ‘Al wat je ziet’ (All you see) was dit jaar de openingsfilm van Idfa en ging op 9 november in première in Koninklijk theater Carré.

Ze bedenkt, schrijft en maakt verhalen voor kinderen, jongeren en volwassenen. Ze is gespecialiseerd in jeugd. Ze heeft het seksuele voorlichtingsboek ‘Dokter Corrie geeft antwoord’ geschreven waar 10.000 exemplaren van zijn verkocht en waar onlangs een tweede druk van is verschenen. 

Ze hoopt dat de kijker verrast of verward is na het zien van haar verhalen en zijn eigen versie van de werkelijkheid in twijfel trekt. En ze hoopt dat ze er minder Brits uit gaat zien in de toekomst zodat mensen haar niet meer 5 keer per dag in het Engels aanspreken. 

Niki is geboren in Iran. Ze heeft fotografie gestudeerd aan de New School University in New York, een oriëntatiejaar aan de Rietveld academie gedaan en haar masters aan de UvA gehaald met als specialisatie ‘Jeugd & media’ en ‘Beeldvorming’. 

Links naar Niki’s films:

https://www.2doc.nl/documentaires/2022/11/al-wat-je-ziet.html

https://www.2doc.nl/documentaires/2016/12/ninnoc.html

 

Shamira Raphaëla studeerde af aan de ArtEZ kunstacademie waarna ze, na enkele jaren reality tv-programma’s te hebben gemaakt, uitkwam bij het documentaire vak.

Shamira zoekt in haar werk graag het schemergebied tussen ‘goed’ en ‘kwaad’ op; van een extreem- rechtse huisvader (Ons Moederland) tot haar eigen geliefde maar verslaafde criminele familie (Deal with it). In 2019 won ze een Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire (de Waarheid over mijn vader) en in 2022 een Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire (Shabu) alsmede twee IDFA awards voor Beste Jeugdfilm (Lenno & de Maanvis en ShabuI . Onlangs maakte ze haar fictie debuut met een drama serie voor KRO/ NCRV (Sihame). 

Links naar Shamira’s films:

https://www.2doc.nl/documentaires/collecties/makers/shamira-raphaela.html

 
View Event →
Documentaire Dilemma's #2: Hoe pak jíj dat nou aan?
Jan
19

Documentaire Dilemma's #2: Hoe pak jíj dat nou aan?

Documentaire Dilemma’s #2: Hoe pak jíj́ dat nou aan?
Marina Meijer & Marjoleine Boonstra

In de reeks Documentaire Dilemma’s gaan steeds twee makers met elkaar in gesprek. Aan de hand van fragmenten vertellen zij over hun maakproces en wat hen drijft om verhalen te vertellen. De ene maker nodigt de ander uit omdat diegene de ander bewondert. De gesprekken verlopen organisch, zonder moderator.

Het tweede gesprek zal op 19 januari plaatsvinden, tussen Marina Meijer en Marjoleine Boonstra.
Aan de orde komt o.a.: interview of observeren, zelf camera doen of niet, het personage en zijn omgeving.

Documentaire Dilemma’s #2: Hoe pak jíj dat nou aan?
Datum: 19 januari 2023
Tijd: 20:00-21:30 uur (met aansluitend een borrel)
Locatie: De Balie (Kleine-Gartmanplantsoen 10, Amsterdam)

Bijwonen van het event is gratis (zowel voor leden als niet-leden) maar we horen het graag van tevoren als je komt.


Meer over de makers

Marina Meijer (Rotterdam, 1987) studeerde Politicologie en Taal&Cultuur Studies aan de UvA en Universiteit Utrecht, voordat zij begon aan de Nederlandse Filmacademie. In 2016 studeerde ze af als regisseur van Cargo (2016, 25’, Human), met een wereldpremière op Hot Docs in Toronto. Haar Braziliaanse debuutfilm O Amor É Único (2018, 50’), die zij zelf produceerde, filmde en monteerde, werd geselecteerd voor IDFA. Voor haar filmplan 'Carrousel' won zij in 2017 de Karen de Bok Talent Prijs. Carrousel (2020, 67') ging in première op IDFA en Cinéma Du Réel en won een Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire. Eind 2019 ontving Marina het Documentaire Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds ‘vanwege haar talent om thematisch rijke films te maken die zich kenmerken door scherpe en ontroerende observaties en eigenzinnige montagekeuzes, in beeld én geluid.' Haar meest recente film Sezers Zomer (2022, 42') werd geselecteerd voor IDFA's Competition for Youth Documentary.

Marjoleine Boonstra is een Nederlandse filmregisseur en D.O.P. met meer dan 25 jaar ervaring. In haar documentaires is een terugkerend thema te zien: wat de mensheid in leven houdt. Haar documentaires draaiden op filmfestivals over de hele wereld en vielen meerdere keren in de prijzen. Ze combineert een poëtische visuele benadering met een meelevende kijk op de wereld wat haar werk opvallend en ontroerend maakt.

 

Links naar werk

Marina Meijer: Carrousel (2019, 68’, VPRO, Basaltfilm)
Regie, camera: Marina Meijer | bekijk de Teaser en/of gehele film > wachtwoord: basaltfilm

Marjoleine Boonstra: werk van haar is te zien op haar website.

View Event →
Sectorbrede Nieuwjaarsreceptie
Jan
16

Sectorbrede Nieuwjaarsreceptie

Op maandag 16 januari 2023 proosten we met elkaar op een mooi, succesvol en inspirerend film- en televisiejaar tijdens de sectorbrede nieuwjaarsreceptie in EYE. Deze organiseren wij samen met verschillende partners. 

Datum: Maandag 16 januari 
Tijd: 17:30 - 19:30 uur
Locatie: EYE Filmmuseum 


Belangrijke informatie: 

  • Reserveer je ticket via Eventbrite

  • Er is een garderobe aanwezig, maar daar worden tassen niét aangenomen. Laat tassen thuis, op kantoor of neem een kluisje op Amsterdam centraal station

  • Alleen op uitnodiging - aanmelden verplicht

View Event →